Som kund hos Österlen VA betalar du brukningsavgiften genom fakturor som vi skickar ut per post (Tomelilla varannan månad, Simrishamn var fjärde månad). Vilken månad du får din faktura beror på vilket område du bor i. Om du vill finns möjlighet att betala din faktura via autogiro eller e-faktura. Välj det som passar dig och dina rutiner bäst. Om du inte gör ett aktivt val kommer du att få fakturan per post.
Autogiro
Du kan förenkla din betalning genom att betala via autogiro. Med autogiro får du i god tid innan betalning en fakturaspecifikation från oss. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Därmed är det ingen risk att glömma betala eller skriva fel OCR-nummer. Autogiro är helt gratis.
Beställ blankett för autogiromedgivande av oss på kontakt@osterlenva.se.
E-faktura
Du kan förenkla din betalning genom att betala via e-faktura. Med e-faktura slipper du OCR-nummer och sparar dessutom vår miljö. Istället för att få fakturan per post får du den i digital form direkt till din internetbank.
E-faktura väljer du via din internetbank.
E-postfaktura
Du kan även betala din faktura via e-postfaktura. Kontakta oss på kontakt@osterlenva.se för mer information.
Fakturaförklaring
Din VA-faktura består av både en fast och rörlig avgift:
- en fast årlig mätaravgift som täcker kostnader för bland annat skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät. Även administrativa kostnader så som kundservice och fakturering.
- en rörlig avgift som baseras på hur många kubikmeter vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och rena avloppsvatten.
Har du fått en betalningspåminnelse?
Österlen VA samarbetar med inkassoföretaget Visma Amili. När en faktura inte betalats efter påminnelse, lämnas ärendet över till Visma Amili. I och med att du fått ett krav från Visma Alimi så är det även till dem du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Österlen VA:s bankgiro.