Akuta ärenden
|
Simrishamn
|
Tomelilla
|
---|---|---|
Vardagar, kl 7-16
|
0417-77 78 00
|
0417-77 78 00
|
Övrig tid
|
040-676 90 80
|
040-676 90 85
|
Uppdatering, 2024-12-09, 14.50
Ändrar dag för spolning av spillvatteledningen i Tomelilla.
Den 10/12 kommer vi att spola spillvattenledningen i Fridhemsgatan och delar av Ullstorpsvägen.
Vänligen stäng alla toalettsitsar och lägg eventuellt en handduk eller liknande över andra vattenlås. Vid spolning kan vatten i fastighetens vattenlås dras ur och orsaka dålig lukt. Vatten som eventuellt kommer upp är endast från fastighetens egna vattenlås och inte från kommunens huvudledningar.
Har du inte fått SMS/e-post med information om detta? Anmäl dig då till vår SMS-tjänst där du får information skickad till dig gällande till exempel driftstörningar som berör din fastighet.
https://osterlenva.se/kundservice
Första meddelandet:
Den 9/12 kommer vi att spola spillvattenledningen i Fridhemsgatan och delar av Ullstorpsvägen.
Vänligen stäng alla toalettsitsar och lägg eventuellt en handduk eller liknande över andra vattenlås. Vid spolning kan vatten i fastighetens vattenlås dras ur och orsaka dålig lukt. Vatten som eventuellt kommer upp är endast från fastighetens egna vattenlås och inte från kommunens huvudledningar.
Har du inte fått SMS/e-post med information om detta? Anmäl dig då till vår SMS-tjänst där du får information skickad till dig gällande till exempel driftstörningar som berör din fastighet.
https://osterlenva.se/kundservice
Tomelilla kundtjänstHär har vi samlat våra svar på vanliga frågor om vatten och avlopp. Om du vill veta varför vattnet kan vara grumligt eller vad du ska göra om du upplever stopp i avloppet, så hittar du svaren här. Skulle du ha en fråga som vi inte svarat på här är du välkommen att kontakta kundservice.
Kokningsrekommendationer gäller allmänt när det finns misstanke om att dricksvattnet innehåller föroreningar, bakterier, virus eller parasiter som kan göra dig illamående eller sjuk. När detta händer rekommenderar vi att vattnet ska kokas som en extra försiktighetsåtgärd. Vid en kokningsrekommendation tas prover dagligen och först när två på varandra prover visar godkänt hävs en kokningsrekommendation. Från att ett prov lämnats in till laboratorium tar det i de flesta fall cirka tre dagar innan vi får analysresultat.
Tänk på att koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning. Kokt dricksvatten ska även användas till att blanda saft, brygga kaffe, göra is, skölja frukt och grönsaker som inte kokas, borsta tänderna.
Mer information finns på Livsmedelsverkets hemsida.
Ett bevattningsförbud innebär att det kommunala dricksvattnet endast ska användas till mat, dryck och personlig hygien. Ett bevattningsförbud införs om det är låga vattennivåer eller om ledningssystemet inte klarar att leverera den mängd vatten som går åt. Att dricksvattnet bara får användas till mat, dryck och personlig hygien innebär att du inte får fylla poolen, vattna i trädgården, tvätta fasad, altan, bil, husvagn eller liknande vattenkrävande arbete.
Med stöd av ABVA samt Lagen om allmänna vattentjänster kan vi stänga av vattnet för fastighetsägare om bevattningsförbudet inte följs.
Om du bor i lägenhet ska du i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet behöver kontrollera så att det inte finns en vattenläcka i fastigheten.
Om ingenting är fel i din fastighet och du inte hittar någon planerad avstängning under våra driftstörningar så ska du kontakta jouren i din kommun. Våra pågående och planerade driftstörningar hittar du längst upp till höger på vår hemsida.
Akuta ärenden
|
Simrishamn
|
Tomelilla
|
---|---|---|
Vardagar, kl 7-16
|
0417-77 78 00
|
0417-77 78 00
|
Övrig tid
|
040-676 90 80
|
040-676 90 85
|
Du kan registrera ditt mobilnummer genom att fylla i formuläret här.
Hårdheten beror på var du bor eftersom vattnet i olika kommunerna hämtas från olika grundvattenmagasin. Generellt kan vi säga att vi har medelhårt till hårt vatten både i Tomelilla och Simrishamns kommun.
Hårt och mjukt vatten har olika egenskaper och för hushållen påverkar det framförallt hur mycket tvätt- och diskmedel som bör användas. Det är vattnets innehåll av kalcium och magnesium som avgör hårdhetsgraden. Ett hårt vatten kräver höga doser av tvättmedel och kan ge kalkavlagringar på porslinet när du diskar.
1°dH motsvarar 7,1 milligram/liter kalcium och 4,3 milligram/liter magnesium. Gränserna är inte absoluta och det kan finnas tillfällen då gränserna sätts annorlunda. Antalet kategorier kan också variera.
Källa: Svenskt vatten
Nej, varmvatten från kranen bör inte drickas eller användas i matlagning. Det är bara kallvatten som klassas som livsmedel och som därför måste klara Livsmedelsverkets gränsvärden för dricksvatten. Varmvatten värms upp inne i din fastighet och kan ibland innehålla höga halter av bakterier och koppar. Vill du dricka eller laga mat med varmvatten ska du alltså koka upp kallt vatten i kokare eller kastrull.
Ibland kan dricksvattnet vara grumligt eller missfärgat. Det kan till exempel bero på att en vattenläcka orsakat gasiga vattenströmmar som tar med sig lite av den beläggning som bildas på insidan av vattenledningen. Om vattnet är vitt eller grått när det tappas upp kan det bero på luft i vattenledningen, det kan uppstå efter att vi gjort ett arbete på ledningen. Missfärgat och grumligt vatten ser oaptitligt ut men det är inte farligt att dricka.
Dricksvattnet i Tomelilla och Simrishamn kommer från lokala grundvattenmagasin. Eftersom dricksvattnet kommer från grundvattnet påverkar klimat och väder vår tillgång. Hur mycket nederbörd som kommer eller hur mycket ytvatten som dunstar bort spelar roll.
Ja, du behöver fortfarande lämna din mätarställning till oss. Vi byter till digitala vattenmätare successivt. När tillräckligt många kunder i ett område har digitala mätare kommer vi att hämta in avläsningar digitalt, men än så länge behöver vi ha in din mätarställning från dig.
Vattenmätaren ska bytas minst vart tionde år. När det är dags för byte skickar vi hem ett brev till dig med en föreslagen tid för bytet, någon vuxen (över 18 år) behöver vara hemma när bytet ska göras. Bytet är kostnadsfritt och tar ungefär 15-20 minuter. Tänk på att du behöver kontrollera din egen installation innan bytet så att avstängningsventilerna före och efter vattenmätaren fungerar som de ska för att slippa avgift för ett besök som får göras i onödan.
För att vi ska kunna byta din vattenmätare måste avstängningsventilerna runt vattenmätaren fungera. Detta kontrollerar du enklast genom att stänga en ventil i taget och sedan öppna en tappkran i huset för att kontrollera att inget vatten kommer. Skulle någon av avstängningsventilerna inte fungera så ska dessa bytas ut. Dessa ingår i fastighetens VA-installation och det är du som fastighetsägare som ansvarar för att dessa fungerar och går att stänga. Om dina avstängningsventiler inte fungerar så behöver du avboka din tid för mätarbyte och kontakta en fackman som byter ut ventilerna först.
För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Om du har en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol ska du montera en konsol innan vi kan genomföra bytet av din vattenmätare.
Om du har frågor om din egen brunn ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund. Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.
Livsmedelsverket har samordningsansvar för dricksvattenfrågor i Sverige och ansvarar för den offentliga kontrollen av dricksvatten. Livsmedelsverket har också ett ansvar för rådgivning till ägare av liten dricksvattenanläggning för privat bruk (egen brunn).
Livsmedelsverket – Vattenbrist
Samlingssida för kriser för enskilda brunnsägare:
Krisberedskap för dig med egen dricksvattenanläggning
Undvik att spola tills vattnet är kallt
En rinnande kran gör av med 6 liter vatten per minut. Med en kanna vatten i kylen har du alltid kallt, gott vatten tillhands när du blir törstig, och slipper spola länge ur kranen.
Ta en dusch istället för ett bad
Det går åt ca 150 liter vatten för att fylla ett badkar medan en dusch på 3 minuter bara gör av med 36 liter.
Stäng av kranen
En rinnande kran gör av med 6 liter per minut. Stäng av kranen när du till exempel borstar tänderna.
Vattna smart
En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter. Du vet väl att du kan ha en fin trädgård och ändå spara på vattnet? Här är några tips:
Kolla kranen
På en månad kan en droppande kran läcka vatten motsvarande 11 badkar. Laga din kran så sparar du på vår allra viktigaste naturresurs.
Diska smart
Att låta kökskranen rinna förbrukar många liter i onödan. Använd en balja när du diskar eller sköljer grönsaker.
Tvätta smart
En tvättmaskin drar ungefär 50 liter vatten vid en enda tvätt, oavsett om den är full eller halv. Genom att tvätta smart sparar du på vattnet.
En liten pool kan med lite framförhållning fyllas med regnvatten, en lösning som både sparar dricksvatten och där regnvatten används på ett smart sätt. Detta kan göras med ett extra rör från stuprören tillsammans med en sandfilterpump och klortabletter. Det går även bra att fylla poolen med saltvatten, tänk bara på att tömning ej kan ske på gräsmattan utan vattnet måste tillbaka i havet. Väljer du att fylla poolen med dricksvatten kan du antingen kontakta ett åkeri som sysslar med poolfyllning eller välja att fylla på med en slang från din dricksvattenanslutning. Se till att slangen är ovanför vattenytan under hela påfyllningen för att undvika risk för att förorenat vatten sugs tillbaka in i dricksvattenledningen. Planera din fyllning för den kan ta tid, fyll poolen helst kvälls- eller nattetid när vattenförbrukningen är lägre. Om poolen ska fyllas med mer än 15 kubikmeter ska kundtjänst kontaktas. Råder det bevattningsförbud är det ej tillåtet att fylla poolen.
Har du frågor om hur du ska tömma poolen? Kika längre ner under kategorin ”avlopp”.
Att ha tillgång till rent vatten är en av de viktigaste förutsättningarna vid en kris. Det kan ske avbrott i den ordinarie vattenförsörjningen så därför är det bra om du har tillgång till reservvatten i hemmet. Med några dunkar, påfyllda pet-flaskor i frysen och möjlighet till att koka vatten så kommer du långt i din hemberedskap.
Om kommunen inte alls kan leverera vatten försöker vi att så snart som möjligt placera ut vattentankar och du får hämta vatten i egna kärl. Räkna med att du får hämta begränsade mängder. I en nödsituation beräknas 3–5 liter behövas per person och dag för dryck och matlagning. Vattentankarna ställs i de områden där behovet är störst. Vid ett mycket stort och omfattande avbrott är det inte säkert att du kan räkna med vattentankar. I en sådan situation kan du behöva hämta vatten från vattendrag eller naturliga källor. Koka alltid vatten som du har hämtat ute om du inte är säker på vattnets kvalitet.
Tips vid en vattenkris
Reningstabletter eller filter som renar vatten från naturen kan därför vara bra att ha till hands i ett krisläge.
Det kan också hända att vattnet i kranen har blivit förorenat och då måste du koka det. Om vattnet kan renas med hjälp av kokning är det inte alltid självklart att kommunen ställer ut vattentankar.
Se till att du har lämpliga kärl för att hämta dricksvatten i (t.ex. rena dunkar eller stora pet-flaskor).
Om vattnet i kranen blivit förorenat ska du koka upp vattnet ordentligt och låta det svalna innan du använder det i matlagning eller som dryck.
För att spola på toaletten, diska och tvätta dig ska du inte använda rent dricksvatten om det råder vattenkris. Hämta i stället vatten i hav, bäck, trädgårdstunna, damm, pool eller liknande.
Undersök i förväg om du har grannar med egen brunn eller vattendrag i närheten. Djur kan ofta dricka vatten direkt från vattendrag.
Mer info:
Förbered dig inför en kris, länk till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Om krisen eller kriget kommer, länk till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Det gör du genom att fylla i vårt formulär för ansökan. När vi gått igenom dina uppgifter kontaktar vi dig och svarar på om du kan ansluta och vad det kostar. Att skicka in en förfrågan om anslutning och få svar från oss kostar ingenting.
Om du bor i lägenhet ska du kontakta din hyresvärd. Om du bor i egen fastighet och felet är inne på din fastighet bör du kontakta rörläggare.
Om du inte kan hitta något fel eller om felet verkar vara utanför din fastighet så kontaktar du vår jour.
Akuta ärenden
|
Simrishamn
|
Tomelilla
|
---|---|---|
Vardagar, kl 7-16
|
0417-77 78 00
|
0417-77 78 00
|
Övrig tid
|
040-676 90 80
|
040-676 90 85
|
I avloppet hör bara kiss, bajs och toalettpapper hemma, inget annat! Hår, snus, våtservetter, tops, tamponger och annat skräp ska slängas i papperskorgen och inte i toaletten. Inte heller färg, nagellack, lösningsmedel eller spillolja får hällas ut hemma i avloppet utan ska alltid lämnas in på återvinningsstationen och medicin ska lämnas till apotek. Som det är nu kan ett reningsverk inte avskilja tungmetaller och läkemedel. Det lämnar alltså ett stort ansvar åt dig som användare att vara försiktig med vad du använder och häller ut i avloppet.
Om du har frågor om enskilt avlopp ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund.
Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.
Nej, du får inte släppa ut orenat avloppsvatten. När du tvättar din bil tar vattnet med sig oljerester och tungmetaller från din bil som inte får komma ut i vattendrag och hav. Tvätta därför bilen i ett självtvättsgarage på en mack istället, där tar de hand om spillvattnet i ett säkert och slutet system.
Som fastighetsägare ansvarar du för att hålla din fastighet fri från råttor. Råttor tar sig lätt fram i rör och avloppssystem under marken och kan ställa till problem genom att angripa avloppsledningar i plast eller ta sig upp i bostäder via avloppsledningar. Men råttorna bor inte i rören. Om du upptäcker råttor i eller i närheten av dina avloppsledningar ska du bekämpa råttorna så snabbt som möjligt så att problemet inte växer. Råttor trivs där det finns människor och dras till platser där det finns mat, exempelvis avloppsledningar där det samlas fett och matrester och där det finns sopor.
Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera om det ingår en skadedjursförsäkring i din hemförsäkring. Om du inte har någon skadedjursförsäkring kan du kontakta ett skadedjursbolag på egen hand. Om du hyr din bostad är det din hyresvärd som har ansvaret för att hålla bostaden skadedjursfri. Om hyresvärden inte åtgärdar problemet kan du anmäla detta till miljöförvaltningen i din kommun. I en bostadsrättsförening är det föreningen som har ansvaret.
Var noga med vad du spolar ner i avloppet, matrester och fett i avloppet lockar till sig råttor. Se till att brunnar och avloppsledningar inne på fastigheten är ordentligt täta och kontrollera att ingångar för rör och ledningar är täta, till exempel i skåpet under diskbänken eller i husgrunden. Installera råttstopp i avloppsledningen, kontakta ett skadedjursbolag för mer information. Se till att soptunnor har stängda lock och att inget avfall ställs utanför kärlen. Mata inte katter och fåglar utomhus.
Österlen VA arbetar med att hålla ledningarna fria från råttor genom att placera ut råttbekämpning på strategiska ställen i ledningsnätet.
Vid tömning av poolen ska vattnet tas om hand på den egna tomten. Detta görs bäst genom att låta vattnet infiltreras över en gräsyta, släpp ut lite vatten i taget så det hinner sjunka undan. Se till att vattnet inte rinner över och skapar problem för grannar. Tänk på att inte använda poolkemikalier eller liknande precis innan tömning. Om du låter poollocket stå öppet i solljus några dagar avkloreras vattnet snabbt. Poolvatten får inte tömmas ut i dag- och spillvattenledningsnätet eller i gatubrunnar. Kontakta kundtjänst om du har problem med var eller hur du ska tömma ditt poolvatten.
Har du frågor om hur du ska fylla poolen? Kika längre upp under kategorin ”vatten”.
Om du drabbats av översvämning, t ex källaröversvämning, ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag så de kan hjälpa dig med saneringsåtgärder och skadereglering. Sen kan du rapportera händelsen till oss, klicka här för att komma till ett anmälningsformulär. Genom att rapportera en översvämning hjälper du oss att få en bild över var de största problemen finns och bidrar till planeringen av våra insatser för att förebygga och minska risken för översvämningar.
Alla verksamheter som hanterar och tillverkar livsmedel ska ha fettavskiljare installerad om det finns risk för att mer än obetydliga mängder fett skickas i avloppet. Till livsmedelsverksamhet räknas både småskalig verksamhet och storskalig livsmedelsindustri med tillverkning eller hantering av livsmedel, till exempel bageri, café, restaurang, livsmedelsbutik, gatukök.
Ja, möjligheten att använda det kommunala vattnet och avloppet i din fastighet finns årets alla dagar, oavsett hur mycket tid du väljer att spendera i ditt fritidshus.
Ibland kommer en faktura som är högre än vanligt, oftast beror det på att du läst av vattenmätaren. Har du använt mer vatten än vad vi beräknat baserat på din förra avläsning, du betalar då mellanskillnaden mellan verklig förbrukning och beräknad förbrukning. Har du använt mindre vatten än beräknat sedan förra avläsningen får du istället avdrag på fakturan.
Varje gång du gör en avläsning görs dels en avstämning bakåt i tiden om du använt mer eller mindre vatten än beräknat, dels görs en ny beräknad årsförbrukning som ligger till grund för vad du betalar framöver.
Det kan också vara andra saker som gör att fakturan blir högre än vanligt, som till exempel en vattenläcka. Hör av dig till oss om du har några frågor om din faktura.
I grunden ligger Lagen om allmänna vattentjänster, även kallad vattentjänstlagen. Lagen finns för att säkerställa att vattenförsörjning och avlopp ordnas ur ett långsiktigt perspektiv med hänsyn till både miljö och människors hälsa. Enligt vattentjänstlagen är det kommunerna som är skyldiga att ordna vattentjänster.
Kommunen ska också fastställa föreskrifter/bestämmelser för användningen av den allmänna VA-anläggningen, ABVA. De allmänna bestämmelserna utgör en form av normgivning som kommunen bestämmer ensidigt, det krävs alltså inte något avtal med fastighetsägaren för att bestämmelserna skall bli bindande. ABVA för Tomelilla och Simrishamns kommun går att läsa här.
Vad vattentjänsterna ska kosta styrs av VA-taxan som i Simrishamns och Tomelilla kommun beslutas av kommunfullmäktige. VA-taxan för respektive kommun hittar ni här: