Visselblåsarfunktionen finns till för att du ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden i vår organisation utan att behöva berätta vem du är.
Visselblåsningar rör både faktiska och misstänkta missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang inom bolaget, exempelvis:
- allvarliga oegentligheter som rör bolagets vitala intressen eller enskildas liv och hälsa
- stora brister i säkerheten på arbetsplatsen
- allvarliga former av diskriminering och trakasserier
- korruption och mutor
- bokföringsbrott eller annan ekonomisk brottslighet
- försök till att dölja någon av ovanstående punkter
Det är inte bara anställda som kan göra en visselblåsning. Det gäller också:
- arbetssökande
- volontärarbetare
- praktikant
- arbetare till verksamhetsutövares kontroll och ledning
- egenföretagare som söker eller utför uppdrag
Enligt lag ska bolaget skydda personer som gör en visselblåsning. För att kunna göra detta och bevara anmälarens anonymitet, samarbetar Österlen VA, Simrishamsbostäder/Simrishamns Näringslivsutveckling och Österlenhem och utreder varandras visselblåsarärenden. På så sätt kan anmälaren känna sig trygg med att anmälningarna hanteras på ett korrekt sätt.
Så görs en visselblåsning
En visselblåsning kan göras via e-post, brev eller telefon till det bolag det gäller. Om anmälaren vill ha ett personligt möte kan det bokas. Det är möjligt för visselblåsaren att vara anonym. Om visselblåsaren vill ha återkoppling måste denne lämna en kontaktuppgift. Det kan exempelvis vara en e-postadress som inte avslöjar användarens namn. Bolaget får inte efterforska identiteten på den som anmält.
E-post:
Telefon, brev eller möte:
- Österlenhem, vd Pia Brink, 0417-182 10, Industribyn 22, 27335 Tomelilla, pia.brink@osterlenhem.se
- Simrishamnsbostäder, vd Charlotte Wadström, 0414-81 96 44, Testgatan 9, 27236 Simrishamn, charlotte.wadstrom@simbo.nu
- Österlen VA, vd Patrik Petersson, 0417-77 78 38, Nybogatan 2B, 27330 Tomelilla, patrik.petersson@osterlenva.se
Österlen VA, Simrishamsbostäder/Simrishamns Näringslivsutveckling och Österlenhem bedömer varandras visselblåsningar och avgör om ärendet är att betrakta som ett visselblåsarärende. När ett ärende kommer in ska den rapporterande personen, om hen har lämnat kontaktuppgift, få ett svarsmeddelande som bekräftar att anmälan är mottagen. Om ärendet bedöms vara en visselblåsning, utreds ärendet vidare. Om ärendet inte kan sägas vara en visselblåsning, kan det lämnas vidare till berörd chef eller verksamhet.
Visselblåsarens identitet kommer aldrig att lämnas ut. Ärendet lämnas till den som bedöms vara lämpligast för vidare hantering. Den som tar emot ärendet, får inte efterforska utan ska endast hantera informationen. Om ärendet bedöms vara av polisiär karaktär, kommer det att polisanmälas.
Anmälan är en allmän handling
Visselblåsarens identitet är skyddad men själva anmälan räknas som allmän handling och kan begäras ut. Sekretess gäller dock för uppgifter som kan avslöja anmälarens identitet och/eller annan enskilds, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men.
När utredningen är klar
Utredningen kommer att presenteras för ansvarig chef eller annan lämplig person som kan vidta nödvändiga åtgärder utifrån utredningens resultat.
Om det finns en kontaktväg till visselblåsaren kommer en kortfattad information skickas till visselblåsaren.