uppdaterat fredag 30 sep kl 07.12 Driftsstörningar
Jour
Simrishamn
Tomelilla
Vardagar, kl 7-16
0417-77 78 00
0417-77 78 00
Övrig tid
040-676 90 80
040-676 90 85

Mellby byväg avstängd för trafik

Simrishamn - Mellby
2022-10-03 07:00 - 2022-10-07 16:00

På grund av ett VA-arbete stängs Mellby byväg av för genomfart i höjd med adressen Mellby byväg 20 under perioden 3 oktober - 7 oktober. 

Tack för visad hänsyn!

Har du inte fått SMS/e-post med information om detta? Anmäl dig då till vår SMS-tjänst där du får information skickad till dig gällande till exempel driftstörningar som berör din fastighet.
https://osterlenva.se/kundservice

Vad är du på jakt efter?

Helt vanliga frågor

Här har vi samlat våra svar på vanliga frågor om vatten och avlopp. Om du vill veta varför vattnet kan vara grumligt eller vad du ska göra om du upplever stopp i avloppet, så hittar du svaren här. Skulle du ha en fråga som vi inte svarat på här är du välkommen att kontakta kundservice.

Vatten

Vad innebär en kokningsrekommendation?

Kokningsrekommendationer gäller allmänt när det finns misstanke om att dricksvattnet innehåller föroreningar, bakterier, virus eller parasiter som kan göra dig illamående eller sjuk. När detta händer rekommenderar vi att vattnet ska kokas som en extra försiktighetsåtgärd. Vid en kokningsrekommendation tas prover dagligen och först när två på varandra prover visar godkänt hävs en kokningsrekommendation. Från att ett prov lämnats in till laboratorium tar det i de flesta fall cirka tre dagar innan vi får analysresultat.

Tänk på att koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning. Kokt dricksvatten ska även användas till att blanda saft, brygga kaffe, göra is, skölja frukt och grönsaker som inte kokas, borsta tänderna.

Mer information finns på Livsmedelsverkets hemsida.

Vad innebär ett bevattningsförbud?

Ett bevattningsförbud innebär att det kommunala dricksvattnet endast ska användas till mat, dryck och personlig hygien. Ett bevattningsförbud införs om det är låga vattennivåer eller om ledningssystemet inte klarar att leverera den mängd vatten som går åt. Att dricksvattnet bara får användas till mat, dryck och personlig hygien innebär att du inte får fylla poolen, vattna i trädgården, tvätta fasad, altan, bil, husvagn eller liknande vattenkrävande arbete.

Med stöd av ABVA samt Lagen om allmänna vattentjänster kan vi stänga av vattnet för fastighetsägare om bevattningsförbudet inte följs.

Jag har inget vatten i kranen, vad ska jag göra?

Om du bor i lägenhet ska du i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet behöver kontrollera så att det inte finns en vattenläcka i fastigheten.


Om ingenting är fel i din fastighet och du inte hittar någon planerad avstängning under våra driftstörningar så ska du kontakta jouren i din kommun. Våra pågående och planerade driftstörningar hittar du längst upp till höger på vår hemsida.


Jour Simrishamn

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 80

Jour Tomelilla

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 85

Vill du få SMS när vi behöver stänga av vattnet hos dig?

Du kan registrera ditt mobilnummer genom att fylla i formuläret här

Vilken hårdhet har mitt vatten?

Hårdheten beror på var du bor eftersom vattnet i olika kommunerna hämtas från olika grundvattenmagasin. Generellt kan vi säga att vi har medelhårt till hårt vatten både i Tomelilla och Simrishamns respektive kommuner. Exakta värden för just ditt vatten kan du se här.

Kan man dricka varmvattnet direkt från kranen?

Nej, varmvatten från kranen bör inte drickas eller användas i matlagning. Det är bara kallvatten som klassas som livsmedel och som därför måste klara Livsmedelsverkets gränsvärden för dricksvatten. Varmvatten värms upp inne i din fastighet och kan ibland innehålla höga halter av bakterier och koppar. Vill du dricka eller laga mat med varmvatten ska du alltså koka upp kallt vatten i kokare eller kastrull.

Varför är mitt vatten grumligt?

Ibland kan dricksvattnet vara grumligt eller missfärgat. Det kan till exempel bero på att en vattenläcka orsakat gasiga vattenströmmar som tar med sig lite av den beläggning som bildas på insidan av vattenledningen. Om vattnet är vitt eller grått när det tappas upp kan det bero på luft i vattenledningen, det kan uppstå efter att vi gjort ett arbete på ledningen. Missfärgat och grumligt vatten ser oaptitligt ut men det är inte farligt att dricka.

Var kommer mitt vatten ifrån?

Dricksvattnet i Tomelilla och Simrishamn kommer från lokala grundvattenmagasin. Eftersom dricksvattnet kommer från grundvattnet påverkar klimat och väder vår tillgång. Hur mycket nederbörd som kommer eller hur mycket ytvatten som dunstar bort spelar roll.

Var kan jag lämna min mätarställning?

Vår hemsida är under uppbyggnad. Under tiden tjänsterna utvecklas så kan du lämna din avläsning / mätarställning via vårt kontaktformulär här på hemsidan eller via mail kontakt@osterlenva.se, alternativt ringa till kundservice på 0417- 77 78 00. 

När ska min vattenmätare bytas?

Vattenmätaren ska bytas minst vart tionde år. När det är dags för byte skickar vi hem ett brev till dig med en föreslagen tid för bytet, någon vuxen (över 18 år) behöver vara hemma när bytet ska göras. Bytet är kostnadsfritt och tar ungefär 15-20 minuter. Tänk på att du behöver kontrollera din egen installation innan bytet så att avstängningsventilerna före och efter vattenmätaren fungerar som de ska för att slippa avgift för ett besök som får göras i onödan.

Jag har frågor om min egen brunn, vem konktar jag?

Om du har frågor om din egen brunn ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund. Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.

Hur kan jag spara vatten?

Undvik att spola tills vattnet är kallt
En rinnande kran gör av med 6 liter vatten per minut. Med en kanna vatten i kylen har du alltid kallt, gott vatten tillhands när du blir törstig, och slipper spola länge ur kranen.

Ta en dusch istället för ett bad
Det går åt ca 150 liter vatten för att fylla ett badkar medan en dusch på 3 minuter bara gör av med 36 liter.

Stäng av kranen
En rinnande kran gör av med 6 liter per minut. Stäng av kranen  när du till exempel borstar tänderna.

Vattna smart
En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter. Du vet väl att du kan ha en fin trädgård och ändå spara på vattnet? Här är några tips:
• Vattna alltid med vattenkanna istället för slang
• Samla regnvatten i tunna och vattna med det. Växterna gillar regnvatten bättre än kranvatten
• Om du måste vattna: gör det tidig morgon, sen kväll eller nattetid. Aldrig när det är som varmast
• Placera krukor med känsliga växter på skuggiga platser under soliga dagar  

Kolla kranen
På en månad kan en droppande kran läcka vatten motsvarande 11 badkar. Laga din kran så sparar du på vår allra viktigaste naturresurs.

Diska smart
Att låta kökskranen rinna förbrukar många liter i onödan. Använd en balja när du diskar eller sköljer grönsaker.

Tvätta smart
En tvättmaskin drar ungefär 50 liter vatten vid en enda tvätt, oavsett om den är full eller halv. Genom att tvätta smart sparar du på vattnet.

 

Hur ska jag fylla poolen?

En liten pool kan med lite framförhållning fyllas med regnvatten, en lösning som både sparar dricksvatten och där regnvatten används på ett smart sätt. Detta kan göras med ett extra rör från stuprören tillsammans med en sandfilterpump och klortabletter. Det går även bra att fylla poolen med saltvatten, tänk bara på att tömning ej kan ske på gräsmattan utan vattnet måste tillbaka i havet. Väljer du att fylla poolen med dricksvatten kan du antingen kontakta ett åkeri som sysslar med poolfyllning eller välja att fylla på med en slang från din dricksvattenanslutning. Se till att slangen är ovanför vattenytan under hela påfyllningen för att undvika risk för att förorenat vatten sugs tillbaka in i dricksvattenledningen. Planera din fyllning för den kan ta tid, fyll poolen helst kvälls- eller nattetid när vattenförbrukningen är lägre. Om poolen ska fyllas med mer än 15 kubikmeter ska kundtjänst kontaktas. Råder det bevattningsförbud är det ej tillåtet att fylla poolen.

Har du frågor om hur du ska tömma poolen? Kika längre ner under kategorin "avlopp".

Vad behöver jag tänka på inför ett vattenmätarbyte?

För att vi ska kunna byta din vattenmätare måste avstängningsventilerna runt vattenmätaren fungera. Detta kontrollerar du enklast genom att stänga en ventil i taget och sedan öppna en tappkran i huset för att kontrollera att inget vatten kommer. Skulle någon av avstängningsventilerna inte fungera så ska dessa bytas ut. Dessa ingår i fastighetens VA-installation och det är du som fastighetsägare som ansvarar för att dessa fungerar och går att stänga. Om dina avstängningsventiler inte fungerar så behöver du avboka din tid för mätarbyte och kontakta en fackman som byter ut ventilerna först. 

För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Om du har en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol ska du montera en konsol innan vi kan genomföra bytet av din vattenmätare.

Vad gör jag om det blir vattenkris?

Att ha tillgång till rent vatten är en av de viktigaste förutsättningarna vid en kris. Det kan ske avbrott i den ordinarie vattenförsörjningen så därför är det bra om du har tillgång till reservvatten i hemmet. Med några dunkar, påfyllda pet-flaskor i frysen och möjlighet till att koka vatten så kommer du långt i din hemberedskap!

Om kommunen inte alls kan leverera vatten försöker vi att så snart som möjligt placera ut vattentankar och du får hämta vatten i egna kärl. Räkna med att du får hämta begränsade mängder. I en nödsituation beräknas 3–5 liter behövas per person och dag för dryck och matlagning. Vattentankarna ställs i de områden där behovet är störst. Vid ett mycket stort och omfattande avbrott är det inte säkert att du kan räkna med vattentankar. I en sådan situation kan du behöva hämta vatten från vattendrag eller naturliga källor. Koka alltid vatten som du har hämtat ute om du inte är säker på vattnets kvalitet.


Tips vid en vattenkris

  • Reningstabletter eller filter som renar vatten från naturen kan därför vara bra att ha till hands i ett krisläge.
  • Det kan också hända att vattnet i kranen har blivit förorenat och då måste du koka det. Om vattnet kan renas med hjälp av kokning är det inte alltid självklart att kommunen ställer ut vattentankar.
  • Se till att du har lämpliga kärl för att hämta dricksvatten i (t.ex. rena dunkar eller stora pet-flaskor).
  • Om vattnet i kranen blivit förorenat ska du koka upp vattnet ordentligt och låta det svalna innan du använder det i matlagning eller som dryck.
  • För att spola på toaletten, diska och tvätta dig ska du inte använda rent dricksvatten om det råder vattenbrist. Hämta i stället vatten i hav, bäck, trädgårdstunna, damm, pool eller liknande.
  • Undersök i förväg om du har grannar med egen brunn eller vattendrag i närheten. Djur kan ofta dricka vatten direkt från vattendrag.


Mer info:

Förbered dig inför en kris, länk till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Om krisen eller kriget kommer, länk till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Anslutning

Hur ansluter jag min fastighet till kommunalt vatten och avlopp?

Det gör du genom att fylla i vårt formulär för ansökan. När vi gått igenom dina uppgifter kontaktar vi dig och svarar på om du kan ansluta och vad det kostar. Att skicka in en förfrågan om anslutning och få svar från oss kostar ingenting.

Gå vidare här och fyll i formuläret för anslutning.

Avlopp

Jag har stopp i avloppet, vad ska jag göra?

Om du bor i lägenhet ska du kontakta din hyresvärd. Om du bor i egen fastighet och felet är inne på din fastighet bör du kontakta rörläggare.

Om du inte kan hitta något fel eller om felet verkar vara utanför din fastighet så kontaktar du vår jour.


Jour Simrishamn

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 80

Jour Tomelilla

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 85

Vad får jag spola ner?

I avloppet hör bara kiss, bajs och toalettpapper hemma, inget annat! Hår, snus, våtservetter, tops, tamponger och annat skräp ska slängas i papperskorgen och inte i toaletten. Inte heller färg, nagellack, lösningsmedel eller spillolja får hällas ut hemma i avloppet utan ska alltid lämnas in på återvinningsstationen och medicin ska lämnas till apotek. Som det är nu kan ett reningsverk inte avskilja tungmetaller och läkemedel. Det lämnar alltså ett stort ansvar åt dig som användare att vara försiktig med vad du använder och häller ut i avloppet. 

Jag har frågor om enskilt avlopp, vem kontaktar jag?

Om du har frågor om enskilt avlopp ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund. Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.

Får jag tvätta bilen på gatan eller uppfarten?

Nej, du får inte släppa ut orenat avloppsvatten. När du tvättar din bil tar vattnet med sig oljerester och tungmetaller från din bil som inte får komma ut i vattendrag och hav. Tvätta därför bilen i ett självtvättsgarage på en mack istället, där tar de hand om spillvattnet i ett säkert och slutet system.

Hjälp, jag har fått råttor i avloppet!

Om du upptäcker en råtta i ditt avlopp gör du en felanmälan till oss så tar vi över därifrån.

Gör en felanmälan här.

Hur ska jag tömma poolen?

Vid tömning av poolen ska vattnet tas om hand på den egna tomten. Detta görs bäst genom att låta vattnet infiltreras över en gräsyta, släpp ut lite vatten i taget så det hinner sjunka undan. Se till att vattnet inte rinner över och skapar problem för grannar. Tänk på att inte använda poolkemikalier eller liknande precis innan tömning. Om du låter poollocket stå öppet i solljus några dagar avkloreras vattnet snabbt. Poolvatten får inte tömmas ut i dag- och spillvattenledningsnätet eller i gatubrunnar. Kontakta kundtjänst om du har problem med var eller hur du ska tömma ditt poolvatten.

Har du frågor om hur du ska fylla poolen? Kika längre upp under kategorin "vatten".

Jag har drabbats av källaröversvämning, vad ska jag göra?

Om du drabbats av översvämning, t ex källaröversvämning, ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag så de kan hjälpa dig med saneringsåtgärder och skadereglering. Sen kan du rapportera händelsen till oss, klicka här för att komma till ett anmälningsformulär. Genom att rapportera en översvämning hjälper du oss att få en bild över var de största problemen finns och bidrar till planeringen av våra insatser för att förebygga och minska risken för översvämningar.

Lagar och bestämmelser

Vilka lagar och bestämmelser styr över kommunalt VA?

I grunden ligger Lagen om allmänna vattentjänster, även kallad vattentjänstlagen. Lagen finns för att säkerställa att vattenförsörjning och avlopp ordnas ur ett långsiktigt perspektiv med hänsyn till både miljö och människors hälsa. Enligt vattentjänstlagen är det kommunerna som är skyldiga att ordna vattentjänster.

Kommunen ska också fastställa föreskrifter/bestämmelser för användningen av den allmänna VA-anläggningen, ABVA. De allmänna bestämmelserna utgör en form av normgivning som kommunen bestämmer ensidigt, det krävs alltså inte något avtal med fastighetsägaren för att bestämmelserna skall bli bindande. ABVA för Tomelilla och Simrishamns kommun går att läsa här.

Vad vattentjänsterna ska kosta styrs av VA-taxan som i Simrishamns och Tomelilla kommun beslutas av kommunfullmäktige. VA-taxan för respektive kommun hittar ni här:
Simrishamn
Tomelilla