uppdaterat måndag 18 okt kl 13.22 Driftsstörningar
Jour
Simrishamn
Tomelilla
Vardagar dagtid
0417-77 78 00
0417-77 78 00
Övrig tid
040-676 90 80
040-676 90 85

Renspolning av vattenledningsnätet

Simrishamn - Simrishamn
2021-10-11 07:43 - 2021-12-30 08:43

Svapipe AB kommer under oktober månad till december månad att utföra renspolning av vattenledningsnätet i Simrishamns centrum på uppdrag av Österlen VA. Syftet med denna spolning är att förbättra vattenkvaliteten, och förebygga de problem med missfärgat vatten som i ökad utsträckning förekommit inom vissa områden.

Arbetsmetod
Den metod som kommer användas innebär att tryckluft leds in i och ut i ledningssträckan via brand- eller spolposter. Det luftblandade vattnet avskiljer avlagringarna (järn, mangan) i röret.

Påverkan hos kunder
Servisledningar till fastigheter i området kan få missfärgat vatten i samband med spolningarna. Missfärgningar kan även uppstå utanför det området där spolning pågår. Missfärgningen är inte farlig, men man skall inte dricka eller använda starkt missfärgat vatten till matlagning. Det är viktigt att man låter vattnet spola kraftigt i kallvattenkranen efter avslutat arbete för att få ut luft och missfärgning. Spola ej i toalettstolen förrän samtliga kranar är renspolade då detta kan leda till igensättning av filter och ventiler.

Observera! Problem med missfärgat vatten kan förekomma även utanför det område där spolning pågår.

När och var?
Arbetet beräknas påbörjas under v.41 och pågå till v.50. Luft- vattenspolningen delas upp i etapper och det kunder som berörs kommer att få information i brevlådan 3-5 dagar i förväg. I denna information uppmanas ni att inte använda vattnet den dag ni direkt berörs av spolningen. För vissa kunder kan vi behöva spola vid fler än ett tillfälle.

Observera! Vissa fastigheter kan bli berörda fler än en gång. Vissa kunder kan alltså få information om avstängning vid mer än ett tillfälle!

Vi ber om överseende med de olägenheter som renspolningen medför er. Vi hoppas och tror att ni har förståelse för de åtgärder som utförs då vår målsättning är att ni ska få ett stabilt och bra vatten i era vattenkranar.

Spolning av spillvattenledning i Östra Ingelstad

Tomelilla - Östra Ingelstad
2021-10-19 05:30 - 2021-10-19 14:00

På tisdag den 19/10, från klockan 07:30 kommer vi att spola och filma spillvattenledningen i delar av Östra Ingelstad. Vänligen stäng alla toalettsitsar och lägg eventuellt en handduk eller liknande över andra vattenlås. Vid spolning kan vatten i fastighetens vattenlås dras ur och orsaka dålig lukt. Vatten som eventuellt kommer upp är endast från fastighetens egna vattenlås och inte från kommunens huvudledningar. Vi beklagar besväret. osterlenva.se

Spolning av spillvattenledning Industriombyn

Industribyn (Hannelundsgatan, Sälshögsvägen)
2021-10-15 07:00 - 2021-10-15 14:00

Idag fredag den 15/10, med start klockan 09 kommer vi att  spola spillvattenledningen på delar av Industribyn (Hannelundsgatan, Sälshögsvägen). Vänligen stäng alla toalettsitsar och lägg eventuellt en handduk eller liknande över andra vattenlås. Vid spolning kan vatten i fastighetens vattenlås dras ur och orsaka dålig lukt. Vatten som eventuellt kommer upp är endast från fastighetens egna vattenlås och inte från kommunens huvudledningar. Vi beklagar besväret.

Information om vår SMS-tjänst finns under Kundservice.

Vad är du på jakt efter?

Helt vanliga frågor

Här har vi samlat våra svar på vanliga frågor om vatten och avlopp. Om du vill veta varför vattnet kan vara grumligt eller vad du ska göra om du upplever stopp i avloppet, så hittar du svaren här. Skulle du ha en fråga som vi inte svarat på här är du välkommen att kontakta kundservice.

Vatten

Vad innebär ett bevattningsförbud?

Ett bevattningsförbud innebär att det kommunala dricksvattnet endast ska användas till mat, dryck och personlig hygien. Ett bevattningsförbud införs om det är låga vattennivåer eller om ledningssystemet inte klarar att leverera den mängd vatten som går åt. Att dricksvattnet bara får användas till mat, dryck och personlig hygien innebär att du inte får fylla poolen, vattna i trädgården, tvätta fasad, altan, bil, husvagn eller liknande vattenkrävande arbete.

Med stöd av ABVA samt Lagen om allmänna vattentjänster kan vi stänga av vattnet för fastighetsägare om bevattningsförbudet inte följs.

Jag har inget vatten i kranen, vad ska jag göra?

Om du bor i lägenhet ska du i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet behöver kontrollera så att det inte finns en vattenläcka i fastigheten.


Om ingenting är fel i din fastighet och du inte hittar någon planerad avstängning under våra driftstörningar så ska du kontakta jouren i din kommun. Våra pågående och planerade driftstörningar hittar du längst upp till höger på vår hemsida.


Jour Simrishamn

Vardagar, dagtid:

0417 - 77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 80

Jour Tomelilla

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 85

Vill du få SMS när vi behöver stänga av vattnet hos dig?

Du kan registrera ditt mobilnummer genom att fylla i formuläret här

Vilken hårdhet har mitt vatten?

Hårdheten beror på var du bor eftersom vattnet i olika kommunerna hämtas från olika grundvattenmagasin. Generellt kan vi säga att vi har medelhårt till hårt vatten både i Tomelilla och Simrishamns respektive kommuner. Exakta värden för just ditt vatten kan du se här.

Kan man dricka varmvattnet direkt från kranen?

Nej, varmvatten från kranen bör inte drickas eller användas i matlagning. Det är bara kallvatten som klassas som livsmedel och som därför måste klara Livsmedelsverkets gränsvärden för dricksvatten. Varmvatten värms upp inne i din fastighet och kan ibland innehålla höga halter av bakterier och koppar. Vill du dricka eller laga mat med varmvatten ska du alltså koka upp kallt vatten i kokare eller kastrull.

Varför är mitt vatten grumligt?

Ibland kan dricksvattnet vara grumligt eller missfärgat. Det kan till exempel bero på att en vattenläcka orsakat gasiga vattenströmmar som tar med sig lite av den beläggning som bildas på insidan av vattenledningen. Om vattnet är vitt eller grått när det tappas upp kan det bero på luft i vattenledningen, det kan uppstå efter att vi gjort ett arbete på ledningen. Missfärgat och grumligt vatten ser oaptitligt ut men det är inte farligt att dricka.

Var kommer mitt vatten ifrån?

Dricksvattnet i Tomelilla och Simrishamn kommer från lokala grundvattenmagasin. Eftersom dricksvattnet kommer från grundvattnet påverkar klimat och väder vår tillgång. Hur mycket nederbörd som kommer eller hur mycket ytvatten som dunstar bort spelar roll.

Var kan jag lämna min mätarställning?

Vår hemsida är under uppbyggnad. Under tiden tjänsterna utvecklas så kan du lämna din avläsning / mätarställning via vårt kontaktformulär här på hemsidan eller via mail kontakt@osterlenva.se, alternativt ringa till kundservice på 0417- 77 78 00. 

När ska min vattenmätare bytas?

Vattenmätaren ska bytas minst vart tionde år. När det är dags för byte skickar vi hem ett brev till dig med en föreslagen tid för bytet, någon vuxen (över 18 år) behöver vara hemma när bytet ska göras. Bytet är kostnadsfritt och tar ungefär 15-20 minuter. Tänk på att du behöver kontrollera din egen installation innan bytet så att avstängningsventilerna före och efter vattenmätaren fungerar som de ska för att slippa avgift för ett besök som får göras i onödan.

Jag har frågor om min egen brunn, vem konktar jag?

Om du har frågor om din egen brunn ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund. Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.

Hur kan jag spara vatten?

Undvik att spola tills vattnet är kallt
En rinnande kran gör av med 6 liter vatten per minut. Med en kanna vatten i kylen har du alltid kallt, gott vatten tillhands när du blir törstig, och slipper spola länge ur kranen.

Ta en dusch istället för ett bad
Det går åt ca 150 liter vatten för att fylla ett badkar medan en dusch på 3 minuter bara gör av med 36 liter.

Stäng av kranen
En rinnande kran gör av med 6 liter per minut. Stäng av kranen  när du till exempel borstar tänderna.

Vattna smart
En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter. Du vet väl att du kan ha en fin trädgård och ändå spara på vattnet? Här är några tips:
• Vattna alltid med vattenkanna istället för slang
• Samla regnvatten i tunna och vattna med det. Växterna gillar regnvatten bättre än kranvatten
• Om du måste vattna: gör det tidig morgon, sen kväll eller nattetid. Aldrig när det är som varmast
• Placera krukor med känsliga växter på skuggiga platser under soliga dagar  

Kolla kranen
På en månad kan en droppande kran läcka vatten motsvarande 11 badkar. Laga din kran så sparar du på vår allra viktigaste naturresurs.

Diska smart
Att låta kökskranen rinna förbrukar många liter i onödan. Använd en balja när du diskar eller sköljer grönsaker.

Tvätta smart
En tvättmaskin drar ungefär 50 liter vatten vid en enda tvätt, oavsett om den är full eller halv. Genom att tvätta smart sparar du på vattnet.

 

Anslutning

Hur ansluter jag min fastighet till kommunalt vatten och avlopp?

Det gör du genom att fylla i vårt formulär för ansökan. När vi gått igenom dina uppgifter kontaktar vi dig och svarar på om du kan ansluta och vad det kostar. Att skicka in en förfrågan om anslutning och få svar från oss kostar ingenting.

Gå vidare här och fyll i formuläret för anslutning.

Avlopp

Jag har stopp i avloppet, vad ska jag göra?

Om du bor i lägenhet ska du kontakta din hyresvärd. Om du bor i egen fastighet och felet är inne på din fastighet bör du kontakta rörläggare.

Om du inte kan hitta något fel eller om felet verkar vara utanför din fastighet så kontaktar du vår jour.


Jour Simrishamn

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 80

Jour Tomelilla

Vardagar, dagtid:

0417-77 78 00

Övrig tid:

040-676 90 85

Vad får jag spola ner?

I avloppet hör bara kiss, bajs och toalettpapper hemma, inget annat! Hår, snus, våtservetter, tops, tamponger och annat skräp ska slängas i papperskorgen och inte i toaletten. Inte heller färg, nagellack, lösningsmedel eller spillolja får hällas ut hemma i avloppet utan ska alltid lämnas in på återvinningsstationen och medicin ska lämnas till apotek. Som det är nu kan ett reningsverk inte avskilja tungmetaller och läkemedel. Det lämnar alltså ett stort ansvar åt dig som användare att vara försiktig med vad du använder och häller ut i avloppet. 

Jag har frågor om enskilt avlopp, vem kontaktar jag?

Om du har frågor om enskilt avlopp ska du kontakta Ystad- och Österlenregionens miljöförbund. Läs mer på ystadosterlenmiljo.se och klicka dig fram.

Får jag tvätta bilen på gatan eller uppfarten?

Nej, du får inte släppa ut orenat avloppsvatten. När du tvättar din bil tar vattnet med sig oljerester och tungmetaller från din bil som inte får komma ut i vattendrag och hav. Tvätta därför bilen i ett självtvättsgarage på en mack istället, där tar de hand om spillvattnet i ett säkert och slutet system.

Hjälp, jag har fått råttor i avloppet!

Om du upptäcker en råtta i ditt avlopp gör du en felanmälan till oss så tar vi över därifrån.

Gör en felanmälan här.